کناف بهتر است یا رابیتس

کناف با روکش رنگ یا کاغذ دیواری

شاید برخی از افراد ندانند که کناف و رابیتس با هم تفاوت‌هایی دارند و به اشتباه این دو متریال مجزا را با یک دیگر یکی بدانند! باید بدانید که کناف و رابیتس با یک دیگر متفاوت هستند و هر کدام از آن‌ها دارای ویژگی‌ها، مشخصات، مزایا و معایب خاص و منحصر به فرد خود هستند. اگر دوست دارید بدانید که کناف چیست؟، رابیتس چیست؟، کناف بهتر است یا رابیتس؟ و … تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

هر آنچه که باید درباره رابیتس بدانید

قبل از بررسی این که کناف بهتر است یا رابیتس باید بدانیم که رابیتس چسیت؟ رابیتس یا همان راویز یکی از مصالحی است که در بین سازندگان بسیار محبوب است و از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. به طور کلی رابیتس به صورت شبکه‌های فلزی مشبک طراحی و تولید شده است و جنس رابیتس ورق گالوانیزه گرم است. از رابیتس می‌توانید در ساخت نما، سقف کاذب و دکوراسیون‌های داخلی استفاده نمایید. رابیتس‌ها یک بستر بسیار مناسب برای نصب تأسیسات ساختمان هستند. شاید برایتان جالب باشد بدانید که نورپردازی‌های مارپیچی شکل، مخفی و … که امروزه در صنعت ساختمان سازی بسیار استفاده می‌شود و کاربرد دارد توسط رابیتس‌ها انجام می‌شود. برگ‌های رابیتس با کمک مفتول رابیتس یا سیم رابیتس به شبکه‌هایی از میل‌گرد متصل می‌شوند و با توجه به قابلیت انعطاف پذیری که برگ‌های رابیتس دارا هستند می‌توان به راحتی سطوح صاف و یا منحنی شکل ایجاد کرد. این سطوح صاف و یا منحنی شکل امروزه در زیبایی نقش بسیار زیادی دارند و لازم است بدانید که آرک و گل‌های سقفی به همین روش ایجاد می‌شود. شایان ذکر است که در ساخت دکوراسیون، کارهای ترمیمی و کارهای تزیینی از رابیتس‌ها استفاده خواهد شد و معمولاً برای ایجاد پیوستگی در سطوح دیوار کاربرد دارند. این ایجاد پیوستگی به صورتی است که هر انفصال و ترک خوردگی دیوار را پوشش دهد. در انتها در رابطه با رابیتس‌ها باید بدانید که این مصالح بسیار پرکاربرد هستند و انواع متنوع و گسترده‌ای دارند و ماده تشکیل دهنده آن تنها فولاد نمی‌باشد. در ساخت رابیتس‌ها می‌توان از ماده پلیمری نیز استفاده نمود. در ادامه مقاله قصد داریم درباره انواع رابیتس‌ها صحبت کنیم، اگر دوست دارید در این زمینه اطلاعات لازم را داشته باشید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

انواع رابیتس‌ها به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

به طور کلی یکی از راه‌ها و روش‌ها برای تقسیم‌بندی رابیتس‌ها “وزن” است. طبق این مورد ذکر شده رابیتس‌ها به 4 دسته اصلی تقسیم می‌شوند که عبارت‌اند از: سبک، نیمه سنگین، سنگین و فوق سنگین. در رابطه با انواع ستون‌های رابیتس‌ها نیز باید گفت که ستون‌های رابیتس‌ها عبارت‌اند از: 9، 11، 13، 15 الی 17 و 19.
اگر بخواهیم انواع رابیتس‌ها را برای شما عزیزان صریح‌تر با ذکر مثال توضیح دهیم باید گفت: در رابیتسی که دارای 9 ستون است دامنه وزنی آن بین 400 الی 700 گرم است که جزو رابیتس‌های سبک است. در ادامه وزن 700 الی 800 گرم نیمه سنگین، 800 الی 900 گرم سنگین و 900 الی 1000 گرم فوق سنگین است.

نکته: اگر قصد خرید رابیتس را دارید باید حتماً به وزن آن توجه کنید زیرا رابیتس‌ها با توجه به وزنی که دارند کاربردهای متفاوتی را نیز دارا هستند.

 

کناف کاری سقف

مزایای رابیتس چیست؟

به طور کلی هر محصولی دارای مزایای خاص و منحصر به فرد خود است، مزایای رابیتس به شرح ذیل است:

  • در برابر آتش سوزی بسیار مقاوم است.
  • برای نصب رابیتس نیازی به نیروی متخصص نمی‌باشد.
  • استفاده از رابیتس‌ها موجب عدم ترک خوردگی می‌شود و سقف کاملا صاف باقی خواهد ماند.
  • استفاده از رابیتس سبب افزایش طول عمر تاسیسات خواهد شد.
  • و در مورد انتهایی رابیتس‌ها در برابر زنگ زدگی بسیار مقاوم هستند و دلیل این امر هم این است که جنس آن‌ها از ورق‌های گالوانیزه است.

معایبت رابیتس چیست؟

همان طور که می‌دانید هر محصول در کنار مزایایی که دارا است معایبی را نیز دارد، معایب رابیتس‌ها به شرح ذیل است:

  • رابیتس‌ها دارای خاصیت ضد صدا نیستند!
  • دارای وزن سنگین
  • دارای زمان اجرای طولانی
  • در صورت استفاده از رابیتس دسترسی راحت و آسانی به زیر کار نخواهید داشت.

هر آنچه که باید درباره کناف بدانید

به طور کلی کناف نسل جدیدی از گچ به حساب می‌آیند که استفاده از آن امروزه در سازه‌های ساختمانی بسیار رواج پیدا کرده است. برای تهیه و ساخت کناف‌ها از پنل‌های پیش ساخته گچی استفاده خواهد شد. لازم است بدانید که استفاده از کناف سرعت اجرای بالایی که دارد و نحوه اجرای وسیع امروزه در مقایسه با دیگر متریال‌ها بسیار محبوب شده است.

انواع سقف‌ها کناف به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

در رابطه با انواع سقف کناف باید گفت که به دودسته اصلی: ساده و طرح‌دار تقسیم می‌شوند که کناف‌های طرح‌دار در مقایسه با کناف‌های ساده دارای زیبایی بیشتر و چشم‌نوازتری هستند.

کناف با روکش طرح چوبی

مزایای کناف چیست؟

استفاده از کناف در دکوراسیون داخلی دارای ویژگی‌ها و مزایایی است که به شرح ذیل است

  • نیاز به تعداد نیروی کم برای اجرا
  • استفاده از کناف سبب صرفه‌جویی در انرژی می‌شود و دلیل این امر هم عایق بودن کناف است.
  • بسیار مقاوم در برابر زلزله
  • دسترسی راحت برای تعمیرات و بازسازی
  • در مورد انتهایی باید گفت شما عزیزان با استفاده از کناف می‌توانید به راحتی از کاغذ دیواری، بلکا، رنگ و … روی کناف استفاده نمایید.

معایب کناف چیست؟

برای اجرای کناف نیاز به تیم حرفه‌ای است که این مسئله نه تنها مشکل محصوب نمی شود بلکه شما در کنار نصب کناف و زیبایی بصری میتوانید از نظرات کارشناسی متخصصین طراحی داخلی بهره برید.

کناف بهتر است یا رابیتس؟

برای جواب‌دهی به این سوال، قصد داریم کناف و رابیتس را از لحاظ: هزینه، زمان اجرایی، بار مرده و کیفیت بررسی کنیم

  • از لحاظ هزینه: برای اجرای رابیتس نیاز به گچ‌کار، جوشکار، رابیتس‌کار و … است اما برای اجرای کناف تنها به دو شخص متخصص نیاز است قیمت کناف بسار اقتصادی تر و به صرفه تر است.
  • از لحاظ اجرایی: برای اجرای کناف به عنوان مثال در یک مساحت 80 متری نیاز به دو روز کار است در حالی که برای اجرای رابیتس در همان محیط 10 روز زمان نیاز است.
  • از لحاظ بار مرده: همان طور که اشاره کردیم کناف دارای وزن نسبتا کمی است و همین مورد یک مزیت محسوب می‌شود ولی وزن رابیتس زیاد است و استفاده از آن می‌تواند بار مرده ساختمان را افزایش دهد.
  • از لحاظ کیفیت: برای نصب کناف نیاز به متخصص است و در صورتی که تیم نصاب کناف تخصص کافی را در نصب کناف نداشته باشند پس از اتمام کار نتیجه رضایت بخش نخواهد بود. در صورتی که برای نصب رابیتس نیاز به تخصص و تجربه خاصی نیست!

مقالات مشابه

دیوار های پوششی کناف

انواع دیوار های پوششی کناف

یکی از پرفروش ترین تجهیزات کناف، دیوار های کناف می باشند. دیوار های کناف مانند محصولات کناف، انواع مختلفی دارند…
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست