پانل گچی چیست؟ کاربرد و انواع پانل گچی

انواع پانل گچی و مزایای آن - کناف آوگون

پانل های گچی یک ماده ساختمانی است که از ورقه های بزرگ و مسطح گچی تشکیل شده است که بین دو لایه کاغذ قرار گرفته اند. پانل های گچی به عنوان دیوار خشک، تخته دیواری، تخته گچی یا Sheetrock نیز شناخته می شوند . آنها برای پوشش دیوارها و سقف های داخلی استفاده می شوند و به دلیل نصب سریع ، ارزان تر بودن و استفاده آسان تر از جایگزین های سنتی محبوبیت زیادی پیدا کرده اند.

تاریخچه پانل گچی

پانل گچی به منظور کاهش زمان مورد نیاز برای تکمیل دیوارهای داخلی در خانه ساخته شد. اولین صفحات گچی در اواخر قرن نوزدهم توسط آگوستین ساکت ایجاد شد. این ورقه‌ های پشم نمدی به جای کاغذ خمیر چوب استفاده می‌شد و معمولاً به‌ عنوان زیر بنا برای گچ استفاده می‌شد. تا سال 1930، صفحات گچی کم و بیش به شکل مدرن خود رسیده بودند، اگرچه اصلاحات در مواد و فرآیند ساخت تا قرن بیستم ادامه یافت.

مزایای پانل های گچی

پانل های گچی علاوه بر سهولت اجرا، مزایای بیشتری نیز ارائه می دهند. گچ به طور طبیعی در برابر آتش مقاوم است. هنگامی که این پنل ها توسط آتش گرم می شود، آب محبوس شده در گچ می جوشد و دمای اتاق های مجاور را کاهش می دهد. پانل های گچی که معمولاً به عنوان دیوار خشک نیز شناخته می شوند.
انجمن گچ، یک گروه تجاری صنعتی، به مزایای زیست محیطی متعدد استفاده از پانل گچی اشاره می کند. آنها ادعا می کنند که تقریباً 100٪ کاغذ مورد استفاده در تولید بازیافت می شود. فرآیند FGD، که توسط آن گچ مصنوعی از انتشار سوخت های فسیلی ایجاد می شود، همچنین گوگرد را از هوا دور نگه می دارد و استفاده از آن به عنوان مصالح ساختمانی از تبدیل شدن به زباله های جامد جلوگیری می کند. در اوایل دهه اول این قرن، استفاده از گچ مصنوعی به طور چشمگیری افزایش یافت و در حال حاضر نزدیک به یک سوم گچ مورد استفاده را تشکیل می دهد.

تخته ها بسته به نوع فعالیت و محل نصب در انواع، اشکال و اندازه ها هستند. دانستن نوع مناسب تخته گچی برای استفاده بسیار مهم است. به خصوص اگر هدف اصلی به حداقل رساندن هزینه کلی پروژه بدون کاهش کیفیت باشد. تخته‌های گچی بسته به کشوری که آنها را خریداری کرده‌اید، به نام‌های تجاری بسیاری نیز عرضه می‌شوند. برخی از نام های رایج برای تخته های گچی عبارتند از: دیوار خشک، ورق، تخته گچی، تخته گچی، تخته دیواری.

ویژگی های پانل گچی - انواع دیوار خشک

ویژگی تخته های گچی

یکی از با ارزش ترین ویژگی های تخته گچی که نصب آن را بسیار آسان می کند وجود لبه های مخروطی بر روی تمام قاب های آن است. این لبه های مخروطی یک فرورفتگی کم عمق برای نوار دیوار خشک و ترکیب اتصال ایجاد می کنند که به هم متصل شوند و اتصالات نهایی نامرئی را تشکیل دهند. در صورت گچ کاری یا رنگ آمیزی، مفاصل هرگز با چشم غیر مسلح دیده نمی شوند. یکی از مزایای آن این است که به دلیل ترکیباتش به راحتی در برابر حملات موریانه و تشکیل در قالب های داخل پانل مقاومت می کند.

انواع پانل گچی

در ادامه انواع پانل های گچی و ویژگی های آن ها را معرفی میکنیم:

تخته گچی معمولی

تخته گچی معمولی معمولاً یک طرف آن سفید رنگ و طرف دیگر قهوه ای است. این رایج ترین نوع تخته گچی است که به طور گسترده در مکان هایی بدون نیاز خاص استفاده می شود. اگرچه تمام صفحات گچی در طبیعت مقاوم در برابر آتش هستند، اما هیچ افزودنی خاصی ندارد که آن را در برابر آتش غیر قابل نفوذ تر می کند. پانل های تخته گچی عمومی معمولاً در پانل های 4 × 8 فوت و در ضخامت 3/8 تا 1 اینچ تولید می شوند.

تخته گچی مقاوم در برابر رطوبت

این نوع تخته گچی مقاوم در برابر رطوبت که معمولاً به عنوان تخته سبز نامیده می شود دارای پوشش سبز رنگی است که در مقایسه با تخته گچی معمولی در برابر رطوبت مقاوم است. اگرچه گران تر از تخته های معمولی است، اما توجه داشته باشید که این تخته کاملاً ضد آب نیست. هرگز این تخته گچی را در مناطقی که همیشه تماس آب وجود دارد، نصب نکنید زیرا به تدریج تخته ها را فرسایش می دهد. این تخته ها به طور گسترده در اتاق های خشکشویی، آشپزخانه و دیوارهای زیرزمین استفاده می شود.

قرنیز گچی

قرنیز گچی یا دیوار خشک تخته آبی نوع خاصی از تخته است که برای گچ کاری روکش استفاده می شود. کاغذ سطحی آن کیفیت جذب بسیار خوبی دارد که به راحتی گچ را مانند چسب خیس می کند. همچنین دارای ویژگی هایی مثل مقاومت بالا در برابر آب را دارد. تخته های آبی برای استفاده برای رنگ و نوار مناسب نیستند. اما در مناطقی با رطوبت بالا مانند حمام و آشپزخانه به خوبی کار می کنند. علاوه بر این، این نوع تخته گچی هنگام استفاده به عنوان پارتیشن اتاق، صدا را بسیار کاهش می دهد.

پانل گچی و مزایای آن - کناف آوگون

تخته گچی بدون کاغذ

فن آوری مدرن در چند سال گذشته تخته گچی معمولی را به صفحات بدون کاغذ ارتقا داده است. این نوع تخته به جای کاغذ، از فایبرگلاس به عنوان پوشش استفاده می کند که دوام و مقاومت آن یسار است. اگرچه دوام بیشتری نسبت به تخته های معمولی دارد، اما برش دادن فرم به اشکال و اندازه های مختلف بسیار آسان تر است. توجه داشته باشید که صفحات گچی بدون کاغذ دارای بافت ذاتی کمی هستند که برای دستیابی به سطحی صاف می باشد.

تخته گچی مقاوم در برابر رطوبت بهبود یافته

تخته گچی مقاوم در برابر رطوبت مقاومت بیشتری در برابر رطوبت نسبت به تخته های سبز، تخته های گچی بنفش دارند. دارای کیفیت عالی در برابر رطوبت است که برای کاربردهای دیوار و سقف به ویژه در مناطق مرطوب و مرطوب مانند آشپزخانه و حمام ایده آل است. اگر منطقه ای که قرار است نصب شود در تماس دائمی با آب است، از این نوع تخته استفاده کنید.

تخته گچی نوع X

تخته گچی نوع X که دیوار خشک مقاوم در برابر آتش نیز نامیده می شود، بهترین انتخاب برای مصالح ساختمانی مقاوم در برابر آتش عالی است. اگرچه دیوارهای خشک معمولی معمولاً در برابر آتش مقاوم هستند، اما نوع X از الیاف غیر قابل احتراق خاصی ساخته شده است که در مقایسه با الیاف معمولی در حفاظت در برابر آتش بهتر است. به دلیل ماهیت محافظ و بادوام تر، برش و شکل دادن به آن سخت تر است. از این تخته ها می توان به عنوان عایق صدا نیز استفاده کرد.

تخته های گچی ضد صدا

اگرچه تقریباً تمام صفحات گچی سطوح خاصی از عایق صدا را ارائه می دهند، تخته های گچی ضد صدا در جذب تقریباً کامل صدا در داخل اتاق تخصص دارند. این تخته گچی که از لایه های چند لایه الیاف چوب، پلیمرها و گچ ساخته شده است، متراکم تر و سخت تر از تخته های معمولی بریده می شود. خاصیت عایق صوتی عالی آن برای اتاق های موسیقی یا اتاق های سرگرمی که در آن صداهای بلند باید به طور موثری سرکوب شوند، ایده آل است.
حداکثر فاصله درزهای کنترلی توصیه شده برای دیوارها و سقف ها بدون برجستگی محیطی 30 فوت است. همچنین حداکثر فاصله مشترک کنترلی توصیه شده 50 فوت است.

جهت اطلاعات بیشتر و اطلاع از هزینه خرید و نصب پانل گچی و خرید سقف کناف می توانید با مشاوران ما تماس بگیرید.

مقالات مشابه

دیوار های پوششی کناف

انواع دیوار های پوششی کناف

یکی از پرفروش ترین تجهیزات کناف، دیوار های کناف می باشند. دیوار های کناف مانند محصولات کناف، انواع مختلفی دارند…
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست